Den amerikanska manosfären är av flera skäl ett intressant fenomen. Dess rötter står att finna både i det som kallas ”pick-up”- och seduction-communityt, där amerikanska män försöker utveckla teorier och metoder som hjälper dem i relationen till det täcka könet, och i det som kallas MRA, mens right activism, där andra amerikanska män studerar och bekämpar feminismen och de orättvisor de anser den medför för män. Båda dessa är försök att hantera en historiskt ny situation.

I manosfären finns ofta ett misogynt inslag, föraktet mot kvinnor för deras lättmanipulerade och emotionella natur är utbrett i PU-kretsar. Bakom detta döljer sig sannolikt ofta desillusionerade romantiker, oavsett vilket är det inte ett sunt inslag och försvinner förhoppningsvis i takt med att de inblandade blir äldre och själva bildar familjer.

It’s no wonder gender conflict abounds in the West. We’ve pretty much taken the half of the population who functions like children and decided to take them seriously for some reason.
- Edward Thatch

Ett intressant inslag är däremot den arkaiska tendens som logiskt följer av sfärens premisser. De inblandade skiljer mellan män med begreppen ”alfa” och ”beta”, och strävar efter att bli alfahanar. Detta är sig sig lika antiegalitärt som den åtskillnad mellan manligt och kvinnligt som ingår i utgångspunkterna (manosfären överlappar också delvis HBD-sfären, ”human bio-diversity”, där skillnaderna mellan olika grupper av människor tas upp). Det leder samtidigt till ett intresse för historiska patriarkat, då männen i dessa framstår som naturliga förebilder för en aspirerande alfahane. En naturlig följd av detta är det positiva mottagande Jack Donovans The Way of Men fått i manosfären.

Intresset för alfahanar kan ta sig uttryck som när Roissy betraktar Silvio Berlusconi i artikeln Alpha male cage match:

An apex alpha male like Silvio should not be punished for enjoying the fruits of the women who love him, just as an apex alpha female should not be punished for securing commitment from an incorrigible playboy alpha male. High five, Silvio. You are an inspiration for men everywhere. May the betas of the world learn from your example.

Den flitige bloggaren Roosh V, som står bakom Return of Kings, har i flera artiklar intresserat sig för historiska patriarker som föredömen, bland annat genom en serie om Thucydides:

We tend to think of ancients as primitive people, but they had a firm grasp on governance, war strategy, and human psychology. The greats of the past understand much more than the proles of today. It makes you want to think about what we have lost compared to that which we have gained.

REL

Han har också tagit upp bland annat Schopenhauer, Mike Tyson och Robert E. Lee, där den senare får tjäna som exempel för den sanne gentlemannen snarare än som idag den förhatlige slaveriapologeten:

The power which the strong have over the weak, the employer over the employed, the educated over the unlettered, the experienced over the confiding, even the clever over the silly—the forbearing or inoffensive use of all this power or authority, or a total abstinence from it when the case admits it, will show the gentleman in a plain light. The gentleman does not needlessly and unnecessarily remind an offender of a wrong he may have committed against him. He can not only forgive, he can forget; and he strives for that nobleness of self and mildness of character which impart sufficient strength to let the past be but the past. A true man of honor feels humbled himself when he cannot help humbling others.

Om Return of Kings i hög grad fokuserar på metoder att bli en alfa, genom artiklar om allt från krav maga och kostymer till rakning och skägg som får bäraren att se ut som en yxmördare, hör The Spearhead snarare hemma i MRA-sfären och fokuserar på strukturellt inriktade artiklar. Men även här återkommer ett intresse för historiska patriarkat. Man har bland annat berört antikens lösningar på några av vår tids problem, i artiklar bland annat om kejsar Augustus försök att höja fertiliteten i Rom och en artikel om faderns ansvar för döttrars val av partners.

Tendensen är alltså att ett intresse för mansfrågor, så snart de formuleras av män, naturligt leder till ett intresse för arkaiska lösningar och modeller. I PU-sfären är det ett mer individuellt intresse för historiska alfahanar som förebilder och inspirationskällor, i MRA-sfären snarare ett mer strukturellt intresse för hur äldre civilisationer försökt lösa tidlösa problem kopplade till reproduktion, dekadens och liknande. Vad man däremot kan notera är att arkaiska civilisationers mer komplexa kvinnosyn lyser med sin frånvaro, i hög grad även det komplementära perspektivet (här rekommenderas alltså snarare Herman Wirths beskrivning av kvinnans ställning i Nordeuropa, liksom särartsfeministers beskrivning av det kvinnliga, för en nödvändig balans). Man kan heller inte tala om traditionalism i sammanhanget, då ett metafysiskt perspektiv nästan helt saknas. Istället kan man endast tala om arkaiska, eller ibland rentav atavistiska, tendenser. Historiskt intressant är det oavsett, även det tidiga 1900-talet hade mansrörelser med långtgående inverkan på historien.

Relaterat

Reflektioner kring mansrörelser

39 Responses to “Arkaiska tendenser i manosfären”

  1. MartinA Says:

    Aurini är en intelligent medlem av ”The Manosphere”. Hans kvinnosyn är varken enbart negativ eller okomplex. Han tar noggrannt avstamp i evolutionen vilket är extremt sunt och konstruktivt, enligt min åsikt.
    How Women Can Use Feminine Rhetoric:
    http://www.youtube.com/watch?v=QGwntiOjSt8

  2. Snabbtomte Says:

    Oskorei bekant med Vox Day? En traditionalistiskt kristen bloggare som skriver en hel del om PUA-grejor.

    http://voxday.blogspot.se/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Beale

    Han har bland annat uppfunnit Sigma-begreppet, som börjar bli poppis i PUAsfären på sistone:

    http://alphagameplan.blogspot.se/2011/03/developing-sigma.html

    http://alphagameplan.blogspot.se/2011/03/socio-sexual-hierarchy.html

    http://eumaios.wordpress.com/2011/09/22/analysis-and-expansion-of-the-vox-day-socio-sexual-hierarchy/

    http://www.rosehope.com/dissecting-alpha-and-beta/

    http://krauserpua.com/2012/08/02/this-is-what-sigma-looks-like/

    http://krauserpua.com/2012/12/08/alpha-sigma-beta-gamma-omega-its-all-mindset/

    http://www.rooshvforum.com/thread-15157.html

  3. Thordeus Plikt Says:

    Aurini är helt klart en intressant individ. En av de tydligaste sakerna för intresserade är att han lagt tanke vid vilka icke-verbala signaler han sänder i sina videor. Att röka och dricka whiskey medan han pratar gör dem mer dynamiska samtidigt som det naturligtvis spelar på en arkaisk arketyp av manlighet.

    Han har i övrigt en relativt hård framtoning med den nattsvarta klädseln och getskägget såväl som i ”matter of fact”-tonen på retoriken.

    Detta kombinerat med kärnan av intelligenta framläggningar om livets beskaffenhet är han en kraft att räkna med.

  4. Sigfader Says:

    För mig framstod denne Aurini som ett mobboffer. Hela LaVey-grejen med den kala hjässan, den primadonna-aktiga nogranneheten med vilket ansiktsbehåringen har ansats, ciggen, whiskeyn, kostymen och bakgrunden skriker om en osäker snubbe som med yttre attribut försöker att skapa sig en stark identitet i brist på sann essens. Det om något är ett tecken på en beta… Missförstå mig inte, han verkar ha en hel del bra saker att säga, men jag har ytterst svårt för folk som honom. Vardagligt skådespel bör hållas till ett minimum, låt kvinnorna syssla med sånt.

  5. MartinA Says:

    Vill också uttrycka uppskattning för att Oskorei tar upp det här intressanta fenomenet med ”Manosfären”. Jag kollade igenom en stor mängd av två av de här videobloggarnas alster. Och där finns en hel del att hämta. Även om de inte förstår så mycket som de själva vill ha det till.

  6. MartinA Says:

    Vet inte om Oskorei skrivt om Peak Prosperity, Chris Martenson, Cornucopia och hela den rörelsen? Som en avknoppning på miljörörelsen fast med lojalitet till människan och människans välmåga snarare än till, tja, vad nu de gröna khmererna bryr sig om.
    Perspektivet förklaras och argumenteras med stor noggrannhet och mycket fakta i Chris Martensons mastodontverk ”Crash Course”:
    https://www.youtube.com/playlist?list=PL7E8A774DA8435EEB

    Youtubekanal:
    https://www.youtube.com/user/chrismartensondotcom

    Hemsida:
    http://www.peakprosperity.com/

    Hela gänget är fixerade vid börsen och investring av kapital. Men även så, deras argument och kunskaper och perspektiv är mycket intressanta och lärorika, emå.

  7. Irminsul Says:

    Rational Male är också intressant. Där Roissy verkar fullständigt illusionerad och bara är ute efter flyktig njutning så har RM ofta ett mer balanserat perspektiv (han är själv familjefar).

    http://rationalmale.wordpress.com

  8. Lars Says:

    Gällande ovanstående tips om herr Aurini så ter han sig i mina ögon inte alls så självsäkert manlig som han vill ge sken av. Koketterandet med cigaretter och whisky speglar snarare ‘manosfärens’ fånigare sidor. Den närmast neurotiska viljan att klassificeras som alfahanne blir smått parodisk. Ett uppenbart konstlat mörkt röstläge och AntonLavey-skratt fulländar pojkens tillrättalagda försök till manlighet.
    Detta sagt så ger jag dock honom rätt i mycket.

  9. Thordeus Plikt Says:

    Jag skulle argumentera för att Aurinis uppenbara signalstrategier inte nödvändigtvis behöver betyda att det är tal om överkompensation (som en del av er varit inne på), även om det såklart kan vara fallet.

    Mina tankar gick också mot det när jag först såg honom, speciellt då han inte nöjer sig med exempelvis bara whiskyn utan det är även ciggen, klädseln osv.

    Men det kan lika gärna endast vara effekter av medvetet artisteri. Han har givit ut en bok, han försöker slå sig fram i youtube-djungeln och behöver då kännetecken som gör att han sticker ut. Vi tänker generellt på Hitler med tandborstmustasch och snedlugg, på Stalin med kraftig mustasch och på Lenin med Van-dyke-skägg och huvudsakligen skallig hjässa.

    En specifik stil är i marknadsföringsaspekt något önskvärt.

  10. Steve Says:

    En dålig sak med PUA-terminologin och -tänkesättet är den dikotomiska uppdelningen i alphas och betas. Det skulle vara mer rättvisande om man i stället tänker sig att det finns t.ex. fyra kategorier i stället för två. Jag känner spontant att jag inte är någon prototypisk beta eller alpha men med fyra kategorier så kan jag tänka mig att hamna i betakategorin=)

    Utöver det finns förstås en mängd andra dåliga företeelser som är kopplade till denna subkultur, och en del av dessa märkte man tydligt redan i The Game. En del av dessa PUA-figurer må vara duktiga på att skaffa tjejer men de är ganska muppiga ändå.

  11. zeno Says:

    ”Hela gänget är fixerade vid börsen och investring av kapital. Men även så, deras argument och kunskaper och perspektiv är mycket intressanta och lärorika, emå.”

    har du själv kikat på videon?

    ifall du är intresserad av ämnet så kan jag tipsa dig om att i en av alex jones filmer där alex demonstrerar utanför en av feds byggnader(end the fed) kommer alex i kontakt med en demonstrant som påstår sig vara ron pauls bror

    brodern förklarar att usa redan tidigt hamnade i statsbankrutt och att fed sedan dess med hjälp av undantags-lagar är den som förvaltar den fortfarande pågående konkursen och därmed är den som i realiteten styr usas ekonomi

    http://www.youtube.com/watch?v=x4gPPdlisMQ

  12. Nils Says:

    Om man är duktig på att fixa tjejer bara efter att ha intensivstuderat diverse psykologiska knep så är man ju knappast särskilt mycket att hänga i julgranen. Om vi skall bedöma manlighet får vi antingen kolla på hur många barn man har och med hur attraktiva kvinnor, eller på hur lätt man har att få tjejer utan att ta till utstuderade metoder. Att lura sig till engångsligg är fullständigt meningslöst annat än som förströelse, det säger inget om ens manlighet eller alfastatus, speciellt som uppenbara töntar lyckas med det. Jag har inte följt den där världen men de två författare jag sett på youtube, han som skrev the game respektive någon Josh Pellicer (typ) var båda korta, klena och solklara före detta mobboffer. De hade varken kroppen, ansiktet eller karisman.

    Jag håller med föregående kommentarer om Aurini, han ser fantastiskt fånig ut (och är öppen med att han blev mobbad som barn), men han gör många helt lysande analyser. Hela whisky-prylen är dessutom urfånig. Visst, det är manligt och arkaiskt med whisky men det är uppenbart att det är en pose i hans fall.

  13. MartinA Says:

    zeno, hm, intressant. Men litet svepande och ryckigt. En fördel med Chris Martenson är hans stora noggrannhet och att han är målmedvetet pedagogisk och åtminstone någorlunda har sytt ihop olika insikter/åsikter till en sammanhållen berättelse. Det gör det lättare att ta ställning, att minnas, att förhålla sig.
    Jag har sett ett antal liknande videos med liknande budskap.

  14. Mogura Says:

    Oskorei, varför håller du på med sånt här? ”Manosfären”? Allvarligt talat?

  15. Hallstatt Says:

    Nils: fast game handlar ju inte bara om psykologiska knep (även om sådana finns, t.ex. olika metoder för att isolera en tjej från sina kompisar så att hon blir mer benägen att slampa till det) utan till stor just om vad som skulle kunna kallas lärd karisma. Att vara intressant, självsäker och lite chict ointresserad.

    Ett exempel på det senare är att man, enligt gammalt god gameortodoxi, ska vänta en liten stund innan man svarar på sms för att verka som om man är en upptagen man som har annat på hjärnan en kvinnan ifråga. Visst, det var säkert en patetisk syn för några år sedan när jag satt och räknade minuterna innan jag vågade svara, men fake it till you make it. Nuförtiden måste jag anstränga mig för att inte glömma bort och svara helt eftersom ingen enskild tjej faktiskt är så jävla viktig för mig. Och tjejer älskar det, lika mycket som Rihanna älskar Chris Brown.

    Liksom, vafan vill du, att alla vi som vaknat upp en dag och insett att ”fan, jag är sexuellt frustrerad, är en värdelös och konversationslist och har aldrig haft en riktig flickvän” ska rulla ihop i en boll och dö? Hatar du också på naturligt smala män som bygger muskler? Dyslektiker som försöker läsa böcker?

    Det finns många överdrivna löften, dåliga råd och töntigheter i PUA-världen, men hellre det än din självgoda missunnsamhet.

  16. Hallstatt Says:

    Eller för att ta en annat gamebegrepp: kino-escalation. Skittöntigt ord, det enda som är töntigare är nog de guider som faktiskt existerar i PUA-sfären på hur man stegvis ska öka beröringen (”kino-eskalera”) med en flicka. Men vafan, det behövs. För många socialt kastrerade män är det inte självklart att sex liksom inte bara händer utan är slutet på en lång process. Dom är livrädda för att göra det minsta move som kan förstöra fastän det är just den inställningen som förstör för dem.

    I Tom Wolfes eminenta ”Bonefire Of The Vanities” har vi ett fint exempel i ett kapitel där det judiska åklagarbiträdet Kramer är på dejt med ett vackert kvinnodjursexemplar: Det är elektricitet i luften, hon lyssnar storögd på hans orerande och lutar sig ofrivilligt framåt, närmare. Tillfället att låta hans fingrar omsluta hennes är NU, men han vågar i slutändan inte ta detoch riskera att förstöra ”a perfect moment”. När han slutligen kyssar henne efter ytterligare en utdragen, dyr middagsdejt får vi för första gången se hennes perspektiv, och hon beklagar sig över ”hur det alltid ska vara samma sak med män i New York, först ska man behöva genomlida tre timmars jobbsnack” (fritt citerat). Hade han läst ett blogginlägg om kinoeskalering och (varför inte?) ytterliggare ett om intressanta samtalsämnen så hade upplvelsen för damen ifråga kunnat blivit mycket mer angenäm. Och vad hade det egentligen vart för fel med det, även om herrar alfahanar fnyser och tycker det är pinsamt?

  17. Hallstatt Says:

    Med det inte sagt att jag förespråkar promiskuitet som något bra för samhälle, men alternativet kan aldrig vara det tillstånd av social kastrering som många män befinner sig i idag.

  18. Felix Says:

    Hallstatt, så du anser inte promiskiutet vara något vidare för samhället, men sysslar med det ändå? Vad sägs om skaffa något som kallas karaktär, hitta någon passande kvinna att flytta ihop med och bilda famil? Det, eller åtminstone sluta att försöka rationalisera ditt beteende här i kommentarerna, för vad mig angår är du inte bättre än något klubbfikus vars ambitioner inte sträcker sig bortom helgen.

  19. Nils Says:

    Hallstatt:

    Du får göra vad du vill och jag utgår från att du struntar i om jag tycker det är löjligt, min poäng är bara att ingen utanför er sfär tycker att det är manligt att genom ”lärd karisma” fixa engångsligg.

    Att du inte ”bryr dig särskilt mycket om en enskild tjej” visar bara att du är dum i huvudet. Hur lätt man än har att få tjejer intresserade, genom att vara sig själv eller genom att spela en roll som någon tanig musikjournalist med dvärgväxt hittat på, så får man ut väldigt mycket mer av samvaron om man bryr sig litet mer. Det är mycket mer givande att vara kär än att samla på sig erövringar av mindre nogräknade brudar man inte ens minns namnet på.

    Jag är förvisso tillräckligt darwinistisk för att inte tycka att det är katastrof om de sämsta exemplaren inte fortplantar sig, men det finns definitivt andra alternativ än social kastrering och tävlingsmässig promiskuitet. Lura till dig en smart och vacker fru och få många barn, du gör kanske inte arten en tjänst men du gynnar åtminstone dina egna anlag.

  20. Nordbo Says:

    Ok, det finns intressanta inslag i manosfären. Men om de bryter sin ”sociala kastrering” och bara hamnar i en cynisk sexkonsumism så är deras livsstil bara en passiv anpassing till det andefattiga systemet vi är fångade av. Ett verkligt brott mot den härskande cynismen vore att leva i en kärleksfull och monogam relation med en kvinna, där du konsekvent behandlar henne med respekt och omtanke. Sånt gör postmoderna feminister och degenererade libertiner förvirrade. Ytterligare en verkligt radikal möjlighet är att säga nej till dekadensen genom att leva i celibat.

  21. Oscar Says:

    Något som verkligen är en utmaning i dagens samhälle, och som jag skulle vilja föreslå Hallstatt och andra som rationaliserar sitt förhållande till sexcynismen, är att lägga beslag på en riktigt ung kvinna/tjej, kanske 16-17 års åldern, helst oskuld. Lär henne hur livet fungerar, få henne att stanna kvar, få många barn med henne och lär dina döttrar/pojkar att agera på samma sätt. Det vore en betydligt större civilisatorisk gärning än ett engångsknull och påföljande abortering.

  22. Hallstatt Says:

    ” Ett verkligt brott mot den härskande cynismen vore att leva i en kärleksfull och monogam relation med en kvinna, där du konsekvent behandlar henne med respekt och omtanke.”

    Låter som ett recept för att bli bedragen. Manlig ridderlighet förutsätter kvinnlig undergivenhet.

  23. Hallstatt Says:

    Nils: Du behöver nog inte oroa dig för att en eventuell fortplantning från min sida ska göra arten en otjänst. Även om jag var en inbunden bokmal i min tonår vill jag tro att jag ändå utgör ett relativt ståtligt exemplar av den nordiska rasen.

    (Jag antar att du anser att styrkelyftare lurar vikterna när de kan lyfta mer än vad ett liv i kontoret borde göra möjligt. Förslagsvis kontaktar du nobelkommittén i fysik snarast.)

    Ang. Neil Strauss så ska du inte ta hans fiktion på så stort allvar. I den mån dvärgen uppnådde någon amorös framgång så var det nog snarare i egenskap av semi-kändisskap än något annat. Är du ful så är du ful och inga uppmärksamhetstilldragande armband i världen kan förändra det.

    Slutligen så uttryckte jag mig lite väl kategoriskt. Även jag uppskattar en bra förälskelse.

    I allmänhet: en patriarkal ordning och ingen jävla särartsfeminism är vad som bör eftersträvas för samhället. Som jag uttryckte det ovan: manlig ridderlighet och kvinnlig undergivenhet. Av det följer såklart att man borde försöka reproducera samma strukturer (ett traditionellt giftermål) i sitt privatliv. Frågan är om det är möjligt. Julius Evola svarade nej på den frågan, jag säger väl nja. Man ska inte låta det perfekta bli det godas fiende, samtidigt så är det ju som kidsen på gatan säger ”you can’t make a hoe into a housewife”.

  24. MartinA Says:

    Oscar, du är inne på rätt spår men tänker för kort.
    En kulturs funktion är att främja utövarnas kopiering av sitt genetiska material och erbjuda kopiorna skydd från naturen och från andra kulturer tills de kan freda sig själva och kopiera sig själva. Vår svenska kultur har gått vilse.
    Det är endast som kollektiv vi har kraft nog att överleva.

    Vi människor utvecklades i små jägarsamlargrupper i över en miljon år. Efter den agrara revolutionen bosatte vi oss i bondebyar av motsvarande storlek. Hela tiden fanns en större gemenskap, stamförbundet, som dock gjorde anspråk på tämligen små resurser.

    Vi svenskar har i 70 år(och kanske ännu längre) litat på att staten(och i viss mån kommunen) skall fylla byns och stamförbundets båda funktioner. Detta har de gjort någorlunda. Prolemet har varit att dessa konstruktioner har varit så stora så vi har företrätts av främlingar. Nu när välfärdsstaten är dödsdömd så återuppstår behovet av ”by” eller ”jägarsamlargrupp”. Behoven som staten fyllde kommer finnas kvar, och våra hjärnor kräver det här sammanhanget, byns dagliga kontakt med ett starkt ”vi”, årstidernas sporadiska kontakt med ”marknaderna”, ”tingen”, ”årsmötena” för det större sammanhanget och äktenskapskontrakten.

    Nu när staten rasar måste vi återuppfinna byn. Och en kultur som koncentrear sig på att framgångsrikt konkurrera i det mångkulturella samhället. Och i det mångkulturella samhället konkurrerar vi varken med vetenskap, konst eller affärsmannaskap. I det mångkulturella samhället konkurrerar vi med barnafödande, trakasserier, nepotism och klantänkande. Vi ligger efter. Dags att lära oss ifrån våra kära nya landsmän som praktiserat detta i tusentals år och raffinerat den till en grym konstform.

  25. Hallstatt Says:

    En rimlig kompromiss är väl därför att införskaffa en feminin och icke-promiskuös kvinna (en kombination som redan här utesluter >90 % av dagens unga västeuropeiskor) och börja producera små traditionalister. Idealet skulle väl vara en oskuld men jag har inga planer på att börja hänga utanför gymnasieskolor. Tycker också oskuldsfixeringen är lite töntig, huvudsaken är att hon inte är damaged goods utan fortfarande besitter förmpågan till livslång monogam kärlek trots alla babylons frestelser och livets påfrestningar.

  26. MartinA Says:

    Nils, majoriteten av dina förfäder har dött av svält. Kurtis har visst varit viktig för att nå fram till skapelsens krona (du). Men lika viktigt har matproduktionsförmåga varit. Och lika viktigt har våldsproduktionsförmåga varit. Etcetera.
    Spelet är organiskt, hopkletat. Som all biologi.

    Till exempel. En kvinna betalar hela det biologiska priset för fortplantningen. Och kan dessutom bara skapa en högst begränsad mängd avkomma. Hon måste således välja det genetiska material hon stoppar i sin mage med enorm noggrannhet. Samtidigt. Hennes avkomma måste också tas om hand. Få del av de ekonomiska resurser som en hårt arbetande man producerar. Konkurrensen om det bästa genetiska materialet är benhård. De bästa hannarna kan välja bland hundratals honor och sprida sin säd till alla. Men tro fan att de kommer stanna kvar och ta hand om hennes avkomma. Följaktligen måste flertalet honan typiskt nöja sig med hannar av subpar kvalitet för att ta hand om hennes avkomma.

    Den logiska lösningen för en normal hona är att bo med en halvbra hanne och försöka smyga till sig gener från en förstaklassig hanne.

    Jag anser att en ny kultur måste ta hänsyn till den här evolutionära logiken. Kvinnlig otrohet bör institutionaliseras. Betahannar vinner på detta för att de får föröka sig. Alfahannar vinner på detta för att de får genomslag för sina alfagener. Honor vinner på detta därför att de uppnår evolutionärt optima. Stammen vinner på detta eftersom dess genetiska material förädlas.
    Lämplig andel är 1/3 eller 1/4 av avkomman. Möjligen att det gick att skapa en kultur där unga flickor skaffar ett kärleksbarn (alltså alfagener) för att bli ”vuxna”. Och sedan parbondar. Jag är litet osäker på hur sapiens sapiens fungerar här. Vi parbondar tämnligen hårt i späd ålder, romeo o juliet känns realistiskt. Så vet inte om det går att laja med det. Men vi människor är komna ur detta beteende. Därför bör det gå att institutionalisera på något sätt.

  27. Felix Says:

    MartinA,

    ”Men vi människor är komna ur detta beteende. Därför bör det gå att institutionalisera på något sätt.”

    Fast den situation du beskriver, där kvinnan har barn från en annan man än den man hon lever ihop med, är än idag sällsynt och har genom historien varit sällsynt.

    http://westhunt.wordpress.com/2013/01/27/by-blows-paternal-age-and-all-that/

    Det ska gå att hitta en länk till själva den vetenskapliga artikeln i kommentatorsfältet.

    Nu är jag ingen expert på genetik, men jag betvivlar att kvinnor kan läsa av en mans genetiska uppsättning, eller att genetik fungerar så enkelt att om vi bara rensar ut dåliga gener får vi för all framtid ett bättre samhälle (som du säkert vet har ju gener den här tråkiga egenskapen att mutera och hålla på, så att det från en fullblodsarier kan födas en downsunge). Det och att om en bokmal tydligen kan lura flickor att han är en alfa så håller inte dina premisser som rättfärdigar din idé.

    Överlag finner jag det lite små fascinerande hur det här med otrohet väcker så udda relationer hos vissa. Det brukar nämnas i relationssammanhang att oerfarna män har en tendens att sätta kvinnor på pedestaler, och det här verkar vara en form av det också: istället för att konstatera att kvinnor som är otrogna helt enkelt är horor så börjar ni genomföra massa intellektuella akrobatskonster och i praktiken utse kvinnor till gudarnas utsände, vars roll är att avslöja en mans värde. Vilket rimmar illa med den annars väldigt och faktiskt misogyna synsätt som ofta hänger på.

  28. Felix Says:

    Ska naturligtvis vara ”udda reaktioner” i andra raden av sista spalten.

  29. Mogura Says:

    Finns inga ”alfas”/”betas”. Finns ingen ”naturlig” ordning för en patriarkal överhöghet. Finns ingen riktig manlighet i manosfären- bara utdaterad, pervers, hopplöst kontraproduktiv machismo.

  30. Steve Says:

    Felix: Ja den länken delgav jag i tidigare diskussion, i samband med att en viss alfahannes expertis inom området ifrågasattes.

  31. Gautthiod Says:

    Mogura:

    Å ena sidan säger du att det inte finns en riktig manlighet i manosfären, och å andra sidan att det inte finns en naturlig patriarkal ordning? Hur skall du ha det?

    I övrigt får jag faktiskt sälla mig till dem som finner denna tendens vara en ytterligare uppvisning av ytlighet och meningslöshet. Differentiering måste vara kopplad till kvalitet, och kvalitet måste vara kopplad till en uppgift. Ingen av dessa herrar innehar en samhällsuppgift. De har därför inget ansvar – vilket torde vara den riktiga distinktionen mellan alfa och beta – och skiljer sig därmed inte heller från kvinnorna de sätter på.

    Arkaiska principer behöver inte abstraheras (det är just därför de är arkaiska). Det är bara att klampa in i valfritt herrlags omklädningsrum i Sverige och du finner en hackordning som är oerhört tydlig.

  32. Nordbo Says:

    Jag skrev: ” Ett verkligt brott mot den härskande cynismen vore att leva i en kärleksfull och monogam relation med en kvinna, där du konsekvent behandlar henne med respekt och omtanke.”

    Halstatt svarade: ”Låter som ett recept för att bli bedragen. Manlig ridderlighet förutsätter kvinnlig undergivenhet.”

    Nej, jag håller inte med om att det kräver kvinnlig undergivenhet. Men det funkar nog inte så bra med en feminist av den ettriga sorten heller. För mig är undergivenhet inte alls attraherande, snarare tvärtom. Men tom en hund klarar av trohet och då borde det även finnas människor som klarar av det också, trots den dekadenta miljön vi lever i idag.

    Du har rätt i att det är en riskabel hållning: du riskerar att bli djupt sårad och att din stolthet får sig en ordentlig törn. En annan effekt är tilliten till andra människor försämras av ett svek. Men den traditionella hållningen innebär att man odlar en neutral hållning till livets upp och nedgångar. Evola använder ofta ordet ”detachment”.
    I någon dialog säger Sokrates något i linje med att det är värre att vara en svikare än att vara den som blir sviken. Det är i linje med traditionella läror som handlar om karma och ordspråk i stil med ”som man sår får man skörda”. Om någon sviker dig utan att ha goda skäl till det så är det inte ju du som har misslyckats. Det behöver inte alls ge dig några problem med att se dig själv i en spegel.

  33. MartinA Says:

    ”..har genom historien varit sällsynt..”
    Din källreferator har gissningsvis även han en poäng att göra. Som han själv säger så varierar studierna kraftigt.

    ”Nu är jag ingen expert på genetik, men jag betvivlar att kvinnor kan läsa av en mans genetiska uppsättning..”
    Vi är alla utlämnade till verklighetens yttre attribut när vi famlar oss fram genom världen. Om du inte lägger märke till skillnaderna i kvinnors och mäns sexuella beteende, tja?

    ”, eller att genetik fungerar så enkelt att om vi bara rensar ut dåliga gener får vi för all framtid ett bättre samhälle (som du säkert vet har ju gener den här tråkiga egenskapen att mutera och hålla på, så att det från en fullblodsarier kan födas en downsunge). ”
    Som sagt, dina insikter i genetik är extremt ytliga.

    ”Det och att om en bokmal tydligen kan lura flickor att han är en alfa så håller inte dina premisser som rättfärdigar din idé.”
    En bokmal kan manipulera de instinkter kvinnor har utvecklat under årmiljonerna för att välja bra genetiskt material till sin dyrbara avkomma. Somliga har haft en naturlig fallenhet för ”game” i historien. Den här moderna rörelsen har systematiserat det hela.

    ”Överlag finner jag det .. på .. , .. och .. är .. till .. med .. på.”
    Jag fann inget att kommentera här.

    Om du vill bli mindre okunnig så rekommenderar jag Dawkins ”The selfish gene”, gratis tillgänglig på nätet. Läs de första sex kapitlen. Det är enligt min mening nittionhundratalets i särklass mest läsvärda bok.
    http://macroevolution.narod.ru/gene/gene30.htm
    Var dock litet vaksam på att detta inte är ursprungsutgåvan, några brasklapps kapitel har lagts till för att ta udden av brutaliteten.

    En förståelse av evolutionsteorin är det kraftfullaste verktyg du någonsin kan skaffa dig om du vill förstå oss människor. Och alla andra levande organismer.

  34. MartinA Says:

    @Felix
    ”..har genom historien varit sällsynt..”
    Din källreferator har gissningsvis även han en poäng att göra. Som han själv säger så varierar studierna kraftigt.

    ”Nu är jag ingen expert på genetik, men jag betvivlar att kvinnor kan läsa av en mans genetiska uppsättning..”
    Vi är alla utlämnade till verklighetens yttre attribut när vi famlar oss fram genom världen. Om du inte lägger märke till skillnaderna i kvinnors och mäns sexuella beteende, tja?

    ”, eller att genetik fungerar så enkelt att om vi bara rensar ut dåliga gener får vi för all framtid ett bättre samhälle (som du säkert vet har ju gener den här tråkiga egenskapen att mutera och hålla på, så att det från en fullblodsarier kan födas en downsunge). ”
    Som sagt, dina insikter i genetik är extremt ytliga.

    ”Det och att om en bokmal tydligen kan lura flickor att han är en alfa så håller inte dina premisser som rättfärdigar din idé.”
    En bokmal kan manipulera de instinkter kvinnor har utvecklat under årmiljonerna för att välja bra genetiskt material till sin dyrbara avkomma. Somliga har haft en naturlig fallenhet för ”game” i historien. Den här moderna rörelsen har systematiserat det hela.

    ”Överlag finner jag det .. på .. , .. och .. är .. till .. med .. på.”
    Jag fann inget att kommentera här.

    Om du vill bli mindre okunnig så rekommenderar jag Dawkins ”The selfish gene”, gratis tillgänglig på nätet. Läs de första sex kapitlen. Det är enligt min mening nittionhundratalets i särklass mest läsvärda bok.
    http://macroevolution.narod.ru/gene/gene30.htm
    Var dock litet vaksam på att detta inte är ursprungsutgåvan, några brasklapps kapitel har lagts till för att ta udden av brutaliteten.

    En förståelse av evolutionsteorin är det kraftfullaste verktyg du någonsin kan skaffa dig om du vill förstå oss människor. Och alla andra levande organismer.

  35. Sigfader Says:

    Nordbo:
    Det sista du skriver får mig att tänka på s.k. hederskulturer och deras fokus på skam.

    Som jag ser det, och som jag läser det du skrev ovan, så ligger hedern i tilliten och att det är där man bör lägga fokus och inte i skammen som svek kan medföra.

    Det senare riskerar att utmynna i att man debalkongerar sin dotter för att hon pratade med sin manliga kusin.

    Man kan även se det som att man kan välja på att låta rädslan (för svek) eller modet (att lita på någon) leda sina handlingar.

  36. Steve Says:

    Sigfader: Jag upplever heder, prestige och liknande företeelser som ett slags ekvilibrism och tveggat svärd: å ena sidan hänger det i positiv bemärkelse samman med moral – dygdetik mer bestämt – självrespekt, samt en vilja till individuell och samhällelig utveckling och differentiering (tänker bl.a. på Ricardo Duchesnes utläggningar i The Uniqueness of Western Civilization); å andra sidan kan det i vissa sammanhang slå över i absurda och rent destruktiva idéer, vilket bl.a. balkongmord hänger samman med. Det är ett importerat problem, förvisso. När det gäller äldre historiska tendenser så har mycket absurt försvunnit, men på vägen har man kanske kastat ut barnet med badvattnet – svenska män är överlag extremt mesiga och töntig, och det är ingen etnomasochism, utan bygger på en insikt om att våra förfäder vandrade över vinterisar för att besegra fiender.

  37. Morgonsol Says:

    Det är förvånande att det bland kommentatorerna framkommer ett språkbruk som refererar i termer av honor och hanar, när det gäller familjebildningar.

    Det är en fruktansvärd hjärntvätt i det moderna samhället, det som handlar om kärlek och förälskelse och också det som handlar om det sexuella mellan makar. Också annan fokusering på vad partnerna skall leva upp till för ideal inför varandra. Den utgångspunkten i sig lägger grunden för stora svårigheter att kunna klara äktenskap under lång tid.

    Äktenskap klaras av därför att både mannen och kvinnan hyser respekt för själva institutionen som sådan, och där var och en ansvarar för föreningen som sådan. Inte i att avkräva den andre någonting.

    Det är endast genom en genuin aktning och respekt för själva föreningen som sådan, som ansvaras för inför Gud, som ett äktenskap har goda chanser att kunna lyckas.

    Det är inför just den tredje parten, Gud, som både står i ansvarställning, och har skyldigheter. När båda förstår att de bär lika mycket ansvar var och en för föreningen, så är det ett moget förhållande.

    När unga människor blir för involverade i varandra på så sätt att de förväntar sig att den andre skall leva upp till de egna behoven, så trasslar det oftast till sig i besvikelser och i anklagelser, och så faller ofta äktenskapet sönder i bitterheter, skuld och självförsvar.

    Bättre är att inte trassla in sig för mycket i varandras personligheter, utan att var och en är ansvarig inför Gud, och bär sin del för helhetens bevarande, med respekt och aktning i behåll, där man undviker att varken anklaga eller lägga på skuld på den andre, som då måste gå i självförsvar, vilket skapar onda cirklar.

    Eftersom vi lever i en kultur där respekt för institutionen som sådan har sopats under mattan, kan det vara svårt för enskilda att upprätthålla den rätta respekten och den rätta aktningsfulla lyhördheten, både inför för Gud, och inför äktenskapspartnern.

    Men att då trilla in i moderna beskrivningar där människor blir hanar och honor, är att tillåta sig sjunka lite väl djupt.

  38. Nordbo Says:

    Jag är förstås inte en anhängare av ett hedersbegrepp som kommer från någon primitiv bergsby i mellanöstern. Men, som Steve skriver, hänger heder ihop med självrespekt och dygdetik. Dygdetik hänger i sin tur samman med karaktärsdaning. Jag tror vilken erfarenhet somhelst kan vara karaktärsdanade, alltså även svek, om man hanterar den på rätt sätt och inte blir alltför bitter och cynisk eller gör något lika destruktivt, lågt och idiotiskt som att slänga ut sin dotter från en balkong. ”Dygd” handlade ursprungligen om en kraft hos själen och det är i den meningen jag använder ordet nu. Dygden finner man när man följer den gyllene medelvägen och därmed undviker de extrema ytterligheterna, enligt exempelvis Buddha och Aristoteles.

  39. Hallstatt Says:

    Nordbo: ”Nej, jag håller inte med om att det kräver kvinnlig undergivenhet. Men det funkar nog inte så bra med en feminist av den ettriga sorten heller. För mig är undergivenhet inte alls attraherande, snarare tvärtom. Men tom en hund klarar av trohet och då borde det även finnas människor som klarar av det också, trots den dekadenta miljön vi lever i idag.”

    Du säger att du inte finner undergivenhet attraktivt* men sätter samtidigt upp en hund som ideal för dig själv. NEWSFLASH: Kvinnor gillar inte heller undergivenhet. Det är vaginakryptonit. NEWSFLASH II: Fifty Shades Of Grey, en bok om en sadomasochistisk miljardär, är den bästsäljande boken i alla tider! Dra dina egna slutsatser.

    Och Evola är med mig i den här frågan.

Leave a Reply